31 Mac, 2008

Seminar Cabaran & Masa Depan Profesion Keguruan 2008

Hari Sabtu lepas (29 Mac 2008), saya menghadiri seminar yang bertajuk "Cabaran & Masa Depan Profesion Keguruan 2008"..Pada awalnya saya tidak mahu pergi sebab tak larat kerana saya demam. Walau bagaimanapun dilihatkan seminar ni sangat menarik dan penceramah2nya hebat2 belaka, teruja rasanya untuk menghadirinya..Digagahkan juga untuk pergi bersama 3 orang kawan..
Emm..nilah saya dan rakan2..muka saya yang nampak ceria tapi dalam dewan asyik nak bersin..:(
Alhamdulillah banyak info yang kami dapat.
Pembentangan pertama oleh En Kuna Cegeram A/L T.Tanimala. Beliau merupakan Timbalan Setiausaha Agung NUTP. NUTP ialah singkatan bagi "NATIONAL UNION TEACHING PROFESION". Beliau memberitahu bahawa NUTP bukan persatuan tetapi adalah Kesatuan sekerja yang membantu para ahli yang terdiri daripada guru-guru di seluruh Malaysia. Antara objektif NUTP ialah perjuangan hak guru dan beri perkhidmatan cemerlang. Kami selaku bakal-bakal guru disarankan agar menjadi ahli NUTP apabila mula berkhidmat nanti.
Pembentangan kedua oleh Dato' Dr. Hjh Wan Chik Rahmah bt Wan Din. Beliau merupakan Ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran. Ceramah beliau bertajuk " Cabaran Dalam Temuduga Guru". Beliau merupakan seorang yang sangat berpengalaman dalam temuduga guru-guru untuk dimasukkan menjadi kakitangan awam. Percaya atau tidak umur beliau sudah 61 tahun tetapi nampak muda dan wajah keibuan. Selain itu beliau juga merupakan bekas guru, pengetua maktab. Beliau memberitahu kemahiran-kemahiran yang perlu ada dalam temuduga iaitu tertiba semasa komunikasi, penampilan diri, pengetahuan ikhtisas, pengetahuan am dan isu semasa. Beliau sangat menekankan pengetahuan isu semasa kerana menurut beliau pengetahuan semasa amat penting untuk menjadi guru-guru dapat menghadapi cabaran masa kini.

Pembentanga yang ketiga oleh En Abd Rahim Osman. Beliau merupakan Pen. Pengarah Bahagian Sekolah KPM. Beliau menyampaikan ceramah bertajuk "Kerjaya Guru: Peluang Penempatan di Sekolah". Emm...seperti biasa inilah isu yang hangat yang ditunggu2 oleh semua pelajar. Bertalu2 soalan pasal isu posting ni. Walau bagaimanapun, beliau berkata insyaAllah semua bakal2 guru akan ditempatkan di sekolah..dan dialu2kan kepada sesiapa yang berminat ingin mengajar di Sabah dan Sarawak..Elaun yang tinggi...
Walau apa2pun pada saya...bukan elaun yang penting tetapi kesediaan kita untuk berkhidmat untuk anak bangsa walau di mana di tempatkan..itu yang penting..berkhidmat kerana agama , bangsa dan negara..
Alhamdulillah...byk input yang diperolehi..sebenarnya seminar ni sampai ke petang dan sampai sesi keempat tapi saya dah tak tahan demam, lalu saya pun balik..apa2 pun ketiga2 sesi ini, sangat memberi ilmu yang baru pada saya..terima kasih pada pihak penganjur...:)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SALAM..BAGUS SEMINAR AWAK GI TU TAPI JIKA AWAK LAMPIRKAN KERTAS KERJA OR BAHAN SEMINAR TU DALAM AWAK NI LAGI CANTEKK..DAPAT SHARE BERSAMA ISINYA..emm kalau rajin ley r emelkan kat alan_putera@yahoo.com.
syukran jazilan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.