22 Disember, 2010

Perjalanan Tahun Baru...

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah sudah mengijnjak ke tahun baru 1432H..dan beberapa hari lagi akan menjelma tahun baru masihi 2011...sekejap masa berlalu..siang malam silih berganti tanpa kita sedari dan Allah memberi peluang kepada hambaNYA untuk terus merasai nikmat yang cukup bernilai.."Bersyukur"..inilah perkataan yang perlu diucapkan dan diluahkan dalam setiap anugerah yang diberikan..(^_*)

Perjalanan sepanjang 1431H / 2010....

Tahun 1431H/ 2010 adalah tahun saya membina kerjaya..tahun bermulanya saya mengatur langkah untuk terus ke hadapan dan tahun saya bertatih mengenal erti kehidupan..Setelah 4 tahun berlumba-lumba mengutip ilmu, berebut-rebut ke bilik kuliah, meredah perjalanan dari selatan ke utara....dan akhirnya saya bersama sahabat-sahabat perjuangan berjaya mendaki dan sampai ke puncak kejayaan..Alhamdulillah...(^_^) ....tahun 1432H / 2010 memberi seribu kenangan yang perlu disimpan rapi..Semoga kasih sayang Allah sentiasa bersama-sama saya sekeluarga, anda dan seluruh umat Islam...

Impian dan cita-cita 1432H / 2011...

Tahun baru yang bakal menjelma...pasti ada yang bertanya apa impian untuk tahun baru ini? Biarlah ia tersimpan rapi dalam qalbu (hati), yang pasti, setiap hambaNYA mahukan yang terbaik untuk diri, keluarga, agama, dan seluruh umat Islam...menyusuri setahun yang akan datang dengan sabar dan redha dengan setiap ketentuan Allah..maka tautan hati ini, biarlah menyintai Allah sepenuh jiwa moga ada ruang-ruang yang perlu diperbaiki dalam melusuri benteng-benteng kehidupan..

'Ish 'Azizan Au Mut Syahidan - "Hidup Mulia atau Mati Syahid"..insyaAllah...moga saya dapat terus berbakti dalam setiap penulisan yang diukirkan...moga ada yang terbaik untuk diri, keluarga, agama, dan seluruh umat Islam...moga ukhwah ini bertaut hanya kerana Allah..

Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


~Damba CintaNYA..~
Nurhuda_cahayapetunjuk
16 Muharram 1432H / 22 Disember 2010

28 November, 2010

Munajat-Rabbani

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Hayati lirik nasyid ini..penuh makna yang tersirat, semoga Allah sentiasa bersama-sama saya, anda dan kita semua..insyaAllah..(^_^)

Lagu: Munajat
Munsyid: Kumpulan Rabbani

Tuhan... kubisikkan kerinduan
keinsafan... pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan

Bisikkanku untukMu
Munajatku mohon restu
Semoga cintaku bukan palsu
Pada desiran penuh syahdu
Gelombang lautan rinduku

Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirahMu
MardhiaMu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku

Kurindukan pimpunanMu
KeagunganMu dalam doaku
Kebesaran pada kudratMu
Ia membina rohaniku

Tuhan... kubisikkan kerinduan
Keinsafan... Pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan

Ujian kepahitan di dalam kehidupan
Padanya ada kamanisan
Ketenangan dan kebahagian
Bayangan syurga idaman

Munajatku dalam syahdu
Merindui maghfirahMu
MardhiaMu dalam restu
Harapan tulusnya hatiku

Kurindukan pimpunanMu
KeagunganMu dalam doaku
Kebesaran pada kudratMu
Ia membina rohaniku

Tuhan... kubisikkan kerinduan
keinsafan... pengharapan...
Tuhan...kusembahkan pengorbanan
Membuktikan kecintaan


video

Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


~Damba CintaNYA..~
Nurhuda_cahayapetunjuk
21 Zulhijjah
1431H /28 November 2010

20 November, 2010

Pagi Yang Indah..

video

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah..melihat pagi yang indah ciptaan Allah...bersyukur atas nikmatMu, Ya Allah..

Bismiqallah hummanadau
fighudu wirwaghowaa
laka minna kullu hambin
fiima sai'wasoba

hablana min ka roshada
wahdina subulassola
inna takwAllah hinurun
watorikullil falaaa

Dengan namamu Ya Allah
Kami meminta pada waktu pagi dan petang
bagi mengisi pujian pada waktu pagi dan petang
kurniakan kami dari sisiMu petunjuk
Tunjukkan kami jalan kebaikan
sesungguhnya ketaqwaan kpd Allah
cahaya dan jalan kejayaan

Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


~Pagi Yang Indah~
~Damba CintaNYA..~
Nurhuda_cahayapetunjuk
13 Zulhijjah
1431H /20 November 2010

19 November, 2010

Hiburan Mendidik Jiwa

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Salam ukhwah buat semua. Apa khabar imanmu hari ini, duhai sahabat-sahabatku?..Mudah-mudahan iman kita berada dalam keadaan baik-baik saja, semaikan ia dengan zikrulllah, bertasbih (subhanaallah), bertahmid (alhamdulillah) dan bertakbir (Allahu Akbar).

Dari Abi Hurairah r.a, Rasulullah S.A.W bersabda:


"Barangsiapa bertasbih/ mensucikan Allah (Subhanaallah) di belakang solat (fardu) tiga puluh tiga (33) kali, dan bertahmid/memuji Allah (Alhamdulillah) tiga puluh tiga (33) kali, dan bertakbir/membesarkan Allah (Allahu Akbar) tiga puluh tiga (33) kali, maka jumlahnya menjadi sembilan puluh sembilan (99) kali. Kemudian mengucapkan (sekali) :

Laailaha illallah wahdahu laasyarikalah lahul mulku wa lahul hamdu wa huwa a'laa kulli syai'in qadir.
Nescaya diampunkan kesalahan-kesalahannya meskipun sebanyak buih di lautan" [H.R Muslim dan lain-lain]

Lamanya jari ni tidak menari-nari menulis walau sepotong ayat. Almaklum apabila tiba hujung tahun, maka cikgu-cikgi sibuk melunaskan kerja yang banyak dan perlu dihabiskan sebelum bercuti panjang. Ada yang bertanya kepada saya, bagaimana perkembangan setakat ini menjadi seorang guru? Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Alhamdulillah pelajar-pelajar saya baik-baik saja dan berdoa semoga seterusnya begitu. Tugasan? memang ada kalanya tak menang tangan dibuatnya tapi seorang guru perlu kuat dan tabah dan perlu sahut cabaran dan yang paling penting kesabaran perlu berada di tahap yang tinggi :-) . Untuk berjaya perlukan usaha...doa...dan akhir sekali tawakaltu 'alallah..

Cuti sekolah dah bermula, makanya buku-buku saya menyanyi-nyanyi merayu supaya dibaca oleh tuannnya ini hehehhe...yeayyy....aktiviti yang saya suka...(tersenyum-senyum) dan ada lagi satu aktiviti yang saya suka, mewarna, saya akan beli buku mewarna dan buat aktiviti mewarna bersama-sama adik-adik sepupu.

Hari ini saya terjumpa website ini
http://www.pudgybunny.com/color.html, print saja kemudian boleh bergembira mewarna bersama adik-adik atau anak-anak :-) ...(hehehhe teruknya saya macam budak-budak kan?)..

Kalau diberi pilihan menonton televisyen dan baca buku, saya lebih suka membaca. Dah lama saya tak menonton tv. Kadang-kadang saya buka tv dalam 15 minit jer, tukar-tukar siaran, takde yang berkenan di hati dan akhirnya saya tutup..banyak sangat cerita atau rancangan yang tak membina. Adakalanya menonton kartun upin dan ipin atau spongebob lebih baik daripada menonton rancangan-rancangan lain, yang menyesakkan minda saya :
-)

Saya nantikan kehadiran stesyen televisyen yang berunsur islamik. Tidak lama lagi pada 1hb Disember 2010, rakyat Malaysia berpeluang menonton rancangan-rancangan terbaru yang bercorak Islam melalui Stesyen televisyen baru iaitu TV Al-Hirah. Siaran percuma yang bertemakan "Segalanya Bermula di Sini" itu disasarkan kepada golongan kanak-kanak dan remaja berusia 4 hingga 17 tahun serta golongan muda dan berkeluarga berusia 18 hingga 39 tahun. Saluran televisyen terrestrial itu dikendalikan oleh Al-Hijrah Media Corporation, yang ditubuhkan dan dibiayai oleh kerajaan serta diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM). Dan ini website klik di sini Tv Al-Hijrah

Berikut adalah liputan frekuensi bagi saluran TV Al Hijrah
Liputan Saluran
UHF
Frekuensi (MHz)
Lembah Klang CH 55 743.25
Terengganu CH 41 631.25
Johor CH 40 623.25
Sarawak CH 37 599.25
Sabah CH 37 599.25


Saya nantikan rancangan-rancangan yang membina rohani dan mendidik jiwa, rancangan motivasi buat anak-anak muda dan rancangan yang berunsur pendidikan untuk adik-adik comel :-) Masyarakat hari ini perlu dididik dengan santapan rohani untuk tatapan mereka. Kenapa?kerana banyak sangat rancangan hiburan hari ini yang menjadi ikutan anak-anak muda bahkan si kecil juga mudah terikut-ikut dengan hiburan yang tidak mendidik jiwa dan terikut-ikut dengan budaya dan trend masa kini, baik dalam percakapan mahupun cara pemakaian mereka.


Tak salah kalau mahu berhibur tetapi jangan lupa pada syariat dan ajaran agama Allah iaitu agama Islam yang diajarkan oleh Rasulullah S.A.W.

Teringat saya pada lirik nasyid yang dinyanyikan oleh kumpulan nasyid Raihan:

"Berhibur tiada salahnya
Kerna hiburan itu indah

Hanya pabila salah memilihnya
Membuat kita jadi bersalah"


Makanya pilihlah hiburan yang baik-baik saja yang membawa ke arah kebaikan dan yang membawa kita mengingati Allah S.W.T. sentiasa..:-) Didiklah anak-anak kita ke arah kebaikan, mudah-mudahan akan lahir anak-anak yang soleh dan solehah, penyejuk hati ibu dan ayah..insyaAllah..(^_^)

Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat; dan periharalah kami daripada seksa neraka..AMINN..


Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


Damba CintaNYA..
Nurhuda_cahayapetunjuk
12 Zulhijjah 1431H /19 November 2010

17 Oktober, 2010

Untukmu Sahabat Muslimahku..

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah ...Bertemu lagi...semoga sahabat-sahabat saya di Teratak Indah ini, sentiasa di bawah lembayung kasih sayang Allah..insyaAllah...

Saya kongsikan coretan di bawah ini. Semoga kita sama-sama ingat-mengingati antara satu sama lain dan semoga kita memperolehi rahmat dan kasih sayang Allah..aminn..

Sahabatku..Kecantikan yang engkau perolehi milik Tuhanmu,
Perjalanan lalumu tidak akan diputar,
Sampainya waktu ketika,
Tanpa tersegera mahupun tertangguh biarpun seketika,
Ianya pasti bertandang jua,
Kerana yang berjiwa itu pasti akan merasai mati….

Coretan daripada Muslimah_nurani daripada Portal Komuniti Muslimah-Hanan.com.my

Tajuk: Buat Sahabat-sahabat Muslimahku

Karya: muslimah_nurani

Buat renungan bersama..Sahabat-sahabat yang bergelar Muslimah..
Bismillahirrahmaanirrahiim..

Assalamu’alaikum w.b.t. dan salam ikhlas penuh ukhuwwah.

Pandanglah kata-kataku ini dengan pandangan kasihnya seorang saudara terhadap saudara yang lain. Ambillah mutiara kata yang baik buat teladan dan tinggalkan kata-kataku yang menyimpang daripada landasan kebenaran.

Sahabatku...

Bermula hari ini binalah sebuah kehidupan baru. Jadilah manusia berhati mulia dan tegakkanlah sinar keIslaman dalam dirimu, semoga nur ILAHI akan membening seluruh perjalannan hidupmu.

Duhai sahabat muslimahku...

Keremajaanmu menyegarkan pandangan, dan melimpahkan nyaman pada malam. Dengan keremajaanmu, kau bisa sahaja menakluk dunia dalam lalai dan leka tanpa kesedaran. Ingatlah, kau bukan dilahirkan sebagai penggoda yang melekakan dunia. Kesegaran dan kejelitaanmu adalah fana belaka. Kelembutan yang menghiasi gerak langkah dan lentuk tubuhmu bakal menyaksikan kau cepat terdedah kepada bahaya dan bahana maksiat.

Peliharalah keindahan yang kau miliki kerana ALLAH mengujimu dengan menerbitkan kau pada bentuk yang teramat indah, halus dan sempurna. Berhati-hatilah kerana sesungguhnya kaum Adam akan menilaimu dengan pandangan yang luar biasa.


Cahaya keriangan di wajahmu adalah kilauan senjata yang menawan. Madu yang menitiskan sarinya meresapkan manisnya dari bibir langsung ke hati adalah suara lembut sang gadis. Elokkanlah nada suaramu dan perlahankan gema bahasamu. Berhati-hatilah menggunakan lidahmu, jangan sampai bibirmu menutur bait-bait tajam yang akan menyakiti hati orang lain.

Fikirlah dengan akalmu sebelum bersuara dan pandanglah teman bicara. Tertib dan sopanmu bagai hembusan angin yang menyamankan, yang bakal ditanggapi menyamai keindahan yang kau miliki setanding dengan ketulusan peribadimu.
Sahabat muslimahku..

Jagalah matamu kerana pandangan mata akan mengalir ke hati dan terbiaslah sesuatu dari panahan syaitan durjana. Jangan sesekali kau memandang mata lelaki dengan sejenak renungan. Jangan biarkan mereka mentafsirkan makna yang bukan kau mahukan. Pandanglah tanpa memberi sebarang makna. Jadikanlah ghadul basar sebagai hiasan matamu. Rebahkan pandanganmu, renunglah setiap inci bumi, nescaya kau berjaya menghindari dosa yang cuba merapatimu.


Ukhti yang dikasihi..

Sesekali, mendongaklah ke langit dan lihatlah kerdipan bintang-bintang, nescaya kau kan temui berjuta keagungan ciptaan Rabbul A`lamin. Betapa hidup ini berjalan di atas makna hikmah dan terselindung daunan pengertian. Hari-hari yang dilalui sebenarnya menyembunyikan banyak hakikat dan makrifat. Sedarlah, hidupmu ini hanyalah secebis dari erti kehidupan.

Selamilah dasar hatimu dan berbisiklah pada diri. Alangkah kosongnya jiwa, alangkah hinanya roh tanpa hiasan apa-apa. Salutilah tubuhmu dengan iman. Kerana ia sangat manis pada pandangan jua perhiasan. Bersihkanlah hatimu, kemanisan iman sukar dikecapi tanpa janji Tuhan.

Jadilah seorang muslimah yang gemar merenung kejadian yang berlaku dan memerhati hikmah dengan mata hati. Muslimah sejati adalah mereka yang selalu berhikmah dalam berkata-kata dan meletakkan perasaan rendah diri sebagai asas mencari ketaqwaan. Zuhud dalam pencarian dunia dengan meletakkan tasawuf ke akhirat sebagai pedoman serta melupakan sifat cintakan dunia yang berlebihan.


Serikandi muslimah sejati..

Alangkah baiknya di saat-saat kau dilanda tribulasi, kau tega mengutip akar-akar kemelaratan dan teguh mengukir senyum buat pengubat kerungsingan. Tatkala kau dalam dilema permasalahan yang meruncing serta kau berasa putus harap dengan dunia, maka sebutlah dan zikirlah berkali-kali ke hadrat ILAHI moga-moga kau bakal bertemu kedamaian.

Sucikan wajahmu dengan air wuduk dan basahkan matamu dengan airmata keinsafan. Tundukkanlah sepenuh hatimu jua dahimu ke tikar sejadah beserta lafaz dan doa kau hembuskan seikhlas jiwa, semurni sanubari memohon keampunan. Renunglah, resapkan kekaguman dan kuatkan keyakinan bahawa hayatmu setiap detik di bawah naungan ALLAH S.W.T.

Kecintaan Tuhan melimpah dan melaut di segenap penjuru alam, walaupun pada yang lupa erti kehidupan. Dan, roh ketenangan akan mendakap dirimu hingga kau terasa tiada tabir yang menabiri setiap kali pertemuan kau dan DIA. Ketaqwaan hendaklah dipupuk agar matlamat dan cita-cita yang kau bawa akan tercapai suatu masa kelak dengan izinNYA,
Insya-ALLAH..


Akhirul kalam, ingatlah, walau setinggi manapun kedudukanmu di mata masyarakat, jangan sesekali menyombong diri. Sesungguhnya wanita itu lemah. Dan dijadikan lah-rijal sebagai pelindung buatmu. Carilah lelaki yang baik budinya dan teguh imannya. Inilah yang bakal mengukuhkan akar kebahagiaan rohani dan tunjang kecintaan kepada ILAHI, Insya-ALLAH..

Dari Ibn Abbas lah.a dari Rasulullah SAW yang meriwayatkan hadis ini daripada Tuhannya Tabaraka Wa Ta'ala, katanya : " Sesungguhnya ALLAH telah menetapkan yang baik dan yang jahat, dan telah menerangkan keduanya itu. Maka barangsiapa yang bercita kepada kebaikan, kemudian ia tidak mengerjakannya, ALLAH akan mencatit disisinya satu hasanah yang sempurna. Dan jika ia melaksanakan, nescaya ALLAH akan mencatitkan di sisinya sepuluh hasanah hingga tujuh ratus kali lipat ganda dan hingga sampai beberapa kali ganda banyaknya. Dan jika ia bercita-cita mengerjakan sesuatu kejahatan kemudian tidak dilakukannya, ALLAH akan mencatitkan di sisinya satu hasanah yang sempurna. Jika ia meneruskan cita-citanya yang jahat itu dan melakukannya, ALLAH akan mencatitkan baginya satu kejahatan sahaja.


Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


Damba CintaNYA..
Nurhuda_cahayapetunjuk
9 Zulkaedah 1431H /17 Oktober 2010

02 Oktober, 2010

Artikel Yang Baru Dibaca: Mensyukuri Nikmat Sihat

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang


Alhamdulillah..masih mampu bertemu sahabat-sahabat di sini. Sebagai santapan rohani, saya kongsikan di sini artikel yang baru saya baca. Yang baik kita kongsikan bersama untuk sama-sama mendapat manfaat dan ilmu yang berguna kerana saya, anda dan kita semua memerlukan ilmu dan peringatan untuk diri dalam mencari yang terbaik di sisi Allah sama ada di dunia dan di akhirat..insyaAllah...(^_^)

Tajuk: Mensyukuri Nikmat Sihat
Oleh: Ahmad Sabki Mohd Tahir
Sumber: Harian Metro di sini

SESUNGGUHNYA tidak terhitung kita betapa banyaknya nikmat Allah yang dikecapi semasa hidup di dunia. Kita tidak pernah putus menerima nikmat Allah, kecuali bila kita mati barulah nikmati itu terhenti. Sebagai contoh, nikmat mata dapat melihat, nikmat kaki dapat berjalan, nikmat tangan dapat bergerak, nikmat mulut dapat makan. Semua nikmat itu Allah berikan kepada kita secara percuma. Oleh demikian, kita patut mengucap syukur selalu kepada-Nya.

Satu lagi nikmat Allah yang kurang kita beri perhatian ialah nikmat sihat. Justeru, semasa sihat ramai di kalangan kita tidak ambil kisah untuk menjaga kesihatan. Bila sudah dapat penyakit baru sedar betapa mahalnya nilai kesihatan itu dalam kehidupan. Ada orang sanggup membelanjakan sejumlah wang yang banyak semata-mata untuk berubat bagi mendapatkan kembali nikmat sihat yang pernah dikecapi.

Bagi orang yang sudah terlantar sakit, sebut berapa saja jumlah wang yang perlu dibayar untuk ubat, dia sanggup sediakan demi untuk dirinya kembali sihat. Biasanya di waktu sakit baru timbul keinsafan betapa tubuh yang sihat itu lebih mahal nilainya daripada segala-galanya yang ada di dunia baik wang mahu pun harta benda. Isteri cantik atau suami kacak sudah tidak memberi apa-apa makna kalau diri terlantar sakit. Tidak siapa boleh nafikan betapa tubuh yang sihat membolehkan seseorang itu melakukan apa saja kerja dengan baik dan sempurna, termasuklah mengerjakan amal ibadat kepada Allah. Tetapi ada di kalangan kita tidak menjaga kesihatan sebaik-baiknya ketika sihat sehingga Nabi Muhammad s.a.w pernah mengingatkan umatnya tentang hal ini.

Sabda Rasulullah bermaksud:

“Ada dua nikmat yang kebanyakan manusia tertipu kerananya iaitu kesihatan dan masa lapang.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Sudah jadi lumrah dunia, kebiasaannya orang sihat jarang memikirkan tentang sakit. Justeru, orang sihat bila makan selalu gelojoh dan tidak ikut peraturan. Selagi boleh makan dia makan sungguh-sungguh. Selagi tidak kenyang dia tidak berhenti makan, tak kira apa yang dia makan itu boleh mendatangkan mudarat kepada tubuhnya atau tidak. Selagi ada selera dia makan sepuas-puasnya.


Tetapi lain halnya bagi orang yang tidak sihat seperti mempunyai penyakit darah tinggi, kencing manis atau jantung. Orang yang berpenyakit selalu merindui sihat. Boleh dikatakan dua puluh empat jam dia berharap dan berdoa supaya kembali sihat seperti orang lain. Oleh kerana inginkan sihat, dia mula makan ikut peraturan seperti yang dinasihatkan doktor. Makannya tidak lagi ikut kata hati dan cukup berhati-hati. Makannya juga terhad. Semua itu dilakukan kerana ingin cepat sembuh daripada penyakit dan kembali sihat seperti dulu.

Seharusnyalah ketika tubuh sihat inilah kita perlu muhasabah diri dan mengucap syukur atas nikmat sihat yang Allah berikan kepada kita. Allah mengurniakan tubuh sihat bukan semata-mata untuk kita bekerja mencari rezeki untuk diri kita dan keluarga, tetapi pada waktu sama Allah mahukan kita mengerjakan amal ibadat seperti yang diperintahkan-Nya terutama solat fardu lima waktu.

Tidak ada alasan untuk kita meninggalkan solat ketika tubuh sihat. Sesibuk mana pun kita bekerja kerana mencari nafkah untuk keluarga, bila masuk waktu kita perlu solat. Solat tidak boleh kita tinggalkan kerana kita mampu mengerjakannya.


Semasa sihat inilah juga kita selalu diingatkan supaya banyak berzikir dan mengingati Allah. Bila kita ingat kepada Allah nescaya Allah juga akan ingat kepada kita. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan mengenai seorang hamba Allah yang soleh telah mencapai usia 70 tahun tetapi masih sihat. Ketika ditanya seorang hamba Allah dia menjawab,

“Anggota badanku ini sejak kecil aku jaga untuk selalu taat kepada Allah s.w.t. Oleh kerana itu Allah menjaganya untukku di saat aku sudah tua.”

Nikmat sihat adalah paling agung yang sentiasa diharapkan setiap manusia di bumi ini agar dapat hidup bahagia dan sejahtera. Manusia boleh melakukan apa saja kerja jika sihat dan sekali gus menunaikan kewajipan kepada Allah yang berkaitan dengan dunia mahupun akhirat.


Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah dan keduanya (baik yang kuat atau yang lemah) memiliki kebaikan.” (Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah).


Dalam sebuah hadis lain daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Sesungguhnya yang ditanyakan pertama kali kepada hamba di hari kiamat - maksudnya tentang nikmat - adalah dikatakan, ‘Bukankah Aku telah menyihatkan tubuhmu dan menyegarkanmu dengan air yang dingin.” (Hadis riwayat Tirmizi)

Mereka yang menghargai kesihatan sentiasa ingat dan mengucap syukur kepada Allah. Nikmat sihat yang Allah kurniakan kepadanya itu tambah menguatkan lagi perasaan cinta dan takwa terhadap Allah. Nabi Muhammad mengerjakan solat tahajud di waktu malam bagi melahirkan rasa syukur kepada Allah.

Apabila ditanya Aisyah r.a. kepada baginda kenapa melakukan perbuatan itu padahal Allah telah mengampuni dosa baginda yang telah lalu dan akan datang, maka jawab baginda:

“Tidak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur?”

Sesungguhnya tubuh yang sihat tidak memberi makna apa-apa sekiranya kita lupa kebesaran Allah dan pada waktu yang sama tidak digunakan untuk mentaati Allah dengan mengerjakan apa yang diperintahkan-Nya dan meninggalkan apa yang ditegah-Nya. Badan sihat jadi sia-sia jika tidak dimanfaatkan untuk kebaikan dan kebahagiaan di akhirat kelak, di samping dapatkan juga kebaikan dan kebahagiaan di dunia.


Amat rugi hidup seseorang Muslim kalau badannya sihat, kuat dan bertenaga dihabiskan dengan kerja maksiat dan melakukan amalan yang dilarang-Nya. Tambah malang lagi jika umur panjang tanpa amalan soleh sebagai bekalan di hari kemudian.

Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Kekayaan tidak akan menimbulkan bahaya bagi orang yang bertakwa. Kesihatan bagi orang yang bertakwa lebih baik daripada kekayaan. Dan keadaan jiwa yang baik adalah bahagian daripada nikmat.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Sebagai khalifah Allah di dunia ini, orang yang sihat tubuh badannya juga akan diuji Allah dengan pelbagai dugaan dan musibah. Semua itu untuk menguji tahap kesabaran kita sejauh mana tebalnya iman kita kepada Allah. Hanya mereka yang sabar berjaya melepasi ujian ini.

Allah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 146 yang bermaksud:

“Allah menyukai orang-orang yang sabar.”

Dalam surah lain pula Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ‘Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun.’ Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Rabb mereka, dan mereka itulah orang-orang yang memperoleh petunjuk.” (Al-Baqarah ayat 155-157).

Masa sihat adalah sebaik-baik masa memperbanyakkan amal ibadat seperti solat, puasa sunat dan jika berkemampuan di segi kewangan segeralah pergi mengerjakan umrah dan haji. Kita tidak mahu apabila sakit dan tidak berupaya untuk bergerak, saat itu baru ada kesedaran untuk membuat amal ibadat sebanyak mungkin, tetapi sudah terlewat.

Orang sakit tidak mampu melakukan kerja-kerja seperti orang sihat. Justeru, pesan Nabi Muhammad dalam sebuah hadis seperti yang diriwayatkan oleh Hakim amat baik dijadikan ingatan bagi setiap Muslim, iaitu ambillah peluang lima perkara sebelum dihilangkan (didatangi) lima perkara.

Lima perkara yang dimaksudkan itu ialah peluang masa mudamu sebelum datang tuamu, peluang masa kayamu sebelum datang fakirmu, peluang masa lapangmu sebelum datang kesibukanmu, peluang masa sihatmu sebelum datang sakitmu dan peluang masa hidupmu sebelum datang matimu.


Semoga yang baik itu datangnya
daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


Damba CintaNYA..
Nurhuda_cahayapetunjuk
23 Syawal 1431H /2 Oktober 2010

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.