26 Mac, 2008

Gulai Nenas Ikan Sepat Masin


GULAI NENAS IKAN SEPAT MASIN
Sumber : Chetam.blogspot

Cuti di kampung baru-baru ni, saya berkesempatan masak gulai nenas ikan sepat masin ni untuk family di rumah.
Untuk tatapan semua, sempatlah saya mengambil gambar gulai yang dah siap hehehe...
Terima kasih Chetam..Suka sangat resepi ni..heheheh

Bahan-bahannya:
8 ekor ikan sepat masin
1/2 biji nenas, dipotong lebar-lebar
Segenggam daun kesum
3 helai daun limau purut
Santan dari sebiji kelapa
Jus dari 2 biji limau nipis
Gula dan garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Untuk dikisar halus:
8 biji cili merah atau lebih
2 batang serai1 cm lengkuas
3 urat daun ketumbar
2 helai daun limau purut
2 cm kunyit hidup
2 camca kecil belacan
8 biji bawang merah

Cara-caranya:
1. Panaskan minyak dan tumis rempah yang dikisar sehingga wangi
.2. Masukkan santan dan didihkan.
Setelah mendidih, masukkan ikan sepat, nenas dan juga daun limau purut. Masak selama 15 minit lagi.
3. Sebelum disajikan masukkan gula, garam dan jus limau nipis secukup rasa.
p/s: Saya ubah sikit resepi, saya goreng dulu ikan sepat masin tu supaya tak lembik sangat bila masak.
Selamat Mencuba...:)

9 ulasan:

matt berkata...

erm..nampak cm sedap..sape msk tu?
hihi..
matt suke jgk..tp lagi suke kuah ngn nenas je..
haha...
lapar la plak...

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

matt...

Emm..mestilah akak yang masak hehehe..sapa lagi hehehe..

Akak pun suka jugak..rasanya lemak2, dan masam2 manis..ala tetiba pagi2 ni laparlah jugak..ishkk2..matt lah ni ajak cerita pasal makan..heheheh

matt berkata...

hihi..
mmg la sedap kalau mkn..
matt kt cni mkn ns goreng ngn roti je tiap hari..
bosan jgk...
dpt mkn gulai tu bgus jgk...
hihi...

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

ya ka..kesiannya..

emm..lupa akak nak tanya..matt belaja kat mana?..amek kos apa?..:)

matt berkata...

matt study kt melaka..
mechanical engineering......
br je thn satu..
hihi

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Ya ka..oo ni mesti kat universiti teknikal melaka ya..

anyway study rajin2 ya..heheh

matt berkata...

a'ah...
tau pn..
hihi..study tp x rajin sgt..
huhu

Khairul berkata...

Huda,
Sedapnya... Bila rasanya boleh cuba...

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

emm...en K nak cuba ka?..ok2..encik balik Malaysia, saya jamu encik sekeluarga makan..insyaAllah..harap2 saya tak kena mengaja jauh nun di sabah n sarawak hehehe....:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.