21 Disember, 2008

Kisah Jibril AS, Kerbau, Kelawar & Cacing

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang

Suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat Jibri AS untuk pergi menemui salah satu makhluk-Nya iaitu kerbau dan bertanyakan kepada si kerbau adakah dia suka telah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau. Malaikat Jibril AS segera pergi menemui si Kerbau.

Pada siang yang panas itu, si kerbau sedang berendam di sungai. Malaikat Jibril AS mendatanginya kemudian mula bertanya kepada si kerbau,

"Hai kerbau apakah kamu suka telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau".

Si kerbau menjawab,

"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kerbau, daripada aku dijadikan-Nya sebagai seekor kelawar di mana ia mandi dengan kencingnya sendiri".

Mendengar jawapan itu, Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor kelawar.

Malaikat Jibril AS datang kepada seekor kelawar yang siang itu sedang tidur bergantungan di dalam sebuah gua. Kemudian mula bertanya kepada si kelawar,

"Hai kelawar apakah kamu suka telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelawar".

Si kelawar menjawab,

"Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada aku dijadikan-Nya seekor cacing. Tubuhnya kecil, tinggal di dalam tanah, berjalan menggunakan perutnya", jawab si kelelawar.

Mendengar jawapan itu, Malaikat Jibril AS segera pergi menemui seekor cacing yang sedang merayap di atas tanah.

Malaikat Jibril AS bertanya kepada si cacing,

"Wahai cacing kecil apakah kamu suka telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing".

Si cacing menjawab,

" Masya Allah, alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing, daripada dijadikan-Nya aku sebagai seorang manusia. Apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh ketika mereka mati, mereka akan diseksa selama-lamanya".

Maha Suci Allah, Tuhan Pencipta Seluruh Alam...mudah-mudahan sedikit sebanyak kisah ini mengingatkan kita semua..maka jagalah iman kita, jagalah amal kita..mudah-mudahan dalam setiap amal perbuatan kita, diredhai oleh Allah S.W.T..dan sentiasa mendapat keberkatan daripadaNYA..insyaAllah..

Allah S.W.T mengingatkan kita dalam firman-NYA, dalam Surah At-Tahrim ayat 6 yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman ! Peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya adalah malaikat-malaikat yang kasar dan keras, yang tidak durhaka kepada Allah terhadap apa yang DIA perintahkan kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan"
(Surah At-Tahrim : Ayat 6)

Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua...

Nurhuda_cahayapetunjuk
23 Zulhijjah 1429 / 21 Disember 2008

2 ulasan:

Ahmad Nawawi Yaakob berkata...

saya bersyukur jadi manusia, tidak binatang atau malaikat yang tentunya lebih mulia darp semua.. Dayah, dah masuk kerja kat ne?

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

betul ustaz..kita harus bersyukur atas setiap kejadian Allah..setiap yang Allah berikan pasti ada hikmahnya yang tersendiri..

Ustaz..
nama saya nurhuda, bukan dayah..:)
Saya masih belajar di UPSI..insyaAllah pertengahan thun hadapan saya praktikal di sekolah..:)
doakan saya..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.