26 November, 2008

Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok, Hasil Karya Prof Dr. Haji Muhd Kamil Ibrahim

BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang

Alhamdulillah..diizinkan Allah, saya dapat menghabiskan buku pertama yang saya baca selepas habis imtihan..

Travelog Dakwah : Meniti Hari Esok
Hasil karya : Prof Dr. Haji Muhd Kamil Ibrahim


Saya sangat teruja apabila menerima kiriman buku ini. Sememangnya, buku Prof ini sangat ditunggu-tunggu setelah buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman telah saya hadam dengan titisan air mata...

Ternyata karya Prof kali ini tidak menghampakan malah ia memberi kesan yang cukup mendalam kepada pembacanya. Saya menitiskan airmata setiap kali membaca bab2, dan bait-bait doa yang diucapkan oleh Prof di dalam bukunya ini. Apabila membaca buku ini, saya seakan berdakwah pada diri saya sendiri. Melihat sejauh mana amal yang telah dilakukan. Malah saya rasakan buku ini perlu diulang pembacaannnya. Tulisan daripada seorang yang berjawatan tinggi tetapi jahil ilmu Al-Quran dan akhirnya dapat berubah dan merasakan dirinya begitu dekat dengan Allah. Allah memberi petunjuk dan hidayah, moga dia diberi kekuatan untuk terus beramal dalam merebut syurga Allah Azzawajalla. Tulisan yang tulus dan ihklas untuk berdakwah kepada diri sendiri dan ingin berkongsi kenikmatan beramal bersama-sama dengan insan-insan yang lain.

Ajakan ikhlas beliau kepada beramal, dalam menyempurnakan puasa sunat isnin dan khamis, bersolat jemaah di masjid, bersolat dhuha dan bersolat sepertiga malam sememangnya sesuatu yang cukup istimewa.

Bersolat dhuha dan bertahajjud...memang benar, kita akan berasa kenikmatannya apabila selalu mengamalkannya, ketenangan akan dapat dirasai, ia akan menjadi mudah apabila sentiasa melakukannya..saya juga berdoa, moga-moga sentiasa diberikan Allah ruang untuk terus mengamalkannya...

Apabila membaca buku ini, saya teringat kata-kata seseorang sewaktu saya menonton sebuah rancangan di televisyen"Apabila seseorang itu dahulunya jahil, tetapi akhirnya dia berubah, mungkin ada sesuatu yang baik baginya yang telah dilakukan dan Allah memberikan dia hidayah untuk dia berubah, supaya segala amal yang dilakukan diberkati". Mungkin benar kata-kata ini, yang harus kita dalami sedalam-dalamnya.

Saya tersentuh betapa orang yang tidak pandai ilmu Al-Quran dan ilmu agama tetapi Allah memberikan hidayah kepadanya dan dia merasakan kenikmatan beramal. Bagaimana kita??, yang diberikan Allah nikmat mengenal huruf Al-Quran sejak kecil tetapi amalan yang kita lakukan, jauh ketinggalan...Ya Allah, ini benar-benar mengingatkan diri saya yang selalu alpa dan leka..Moga-moga ada ruang diberikan Allah untuk kita, dalam terus beramal dan mencari yang terbaik untuk diri dan keluarga..Maka semuanya dilakukan kerana kecintaan kita yang teramat sangat kepada Allah Yang Maha Penyayang, Maha Pengasih dan Maha Pengampun..

Allah Maha Agong, Maha Mengetahui segala-galanya...

Dalam Surah Al-An'am ayat 59 yang bermaksud:
"Dan kunci-kunci semua yang ghaib ada pada-NYA; tidak ada yang mengetahui selain DIA. DIA mengetahui apa yang di darat dan di laut. Tidak ada sehelai daun pun yang gugur yang tidak diketahui-NYA. Tidak ada sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak pula sesuatu yang basah atau yang kering, tidak tertulis dalam Kitab yang nyata (Lauh Mahfuz)"
(Surah Al-An'am : ayat 59)

Saya berdoa semoga dakwah Prof melalui penulisan buku-buku sebegini diberkati Allah dan diberikan Allah petunjuk dan hidayah dan kekuatan dalam terus beramal.

Saya juga berdoa semoga saya sentiasa bersyukur atas nikmat yang begitu luas yang diberikan Allah S.W.T. Mudah-mudahan Allah memberi peluang kepada saya, keluarga, sahabat-sahabat dan seluruh umat Islam dalam terus melakukan amal soleh dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T..Semoga Allah memberi kita semua kekuatan, petunjuk dan hidayah...insyaAllah..

Ya Allah....
Tetapkanlah hati kami pada agamaMU yang suci dan murni iaitu Agama Islam..
Ya Allah....
Dengan kalimah syahadah..dengan kalimah syahadah..dengan kalimah syahdah....matikanlah kami dengan kematian yang baik...
AMINN...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.