14 Julai, 2008

Ujian Adalah Tarbiyah Daripada Allah S.W.T

Doa Sulit Menghadapi Kesusahan:-


Ujian adalah tarbiyah daripada Allah, apakan kita kan sabar ataupun sebaliknya.

Begitulah lirik yang dinyanyikan kumpulan inteam bersama-sama dengan Nazri (Raihan). Lirik inilah yang membuat saya terfikir, ujian dan dugaan yang saya alami sejak2 akhir ini.

Semasa saya praktikal di Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Kukup, setiap kali saya balik mengajar, saya mengalami sakit kepala yang sangat teruk sehingga kadang kala saya tak dapat tahan..sakit kepala di kawasan kening hingga membuat saya tak dapat buat kerja. Bonda lah yang paling risau dan saya juga bimbang kalau2 saya menghidap migrain. Akhirnya saya berjumpa doktor, dan doktor mengesahkan saya terkena jangkitan kuman di bahagian kening- ini ada kaitan juga dengan resdung yang saya alami. Doktor memberikan ubat, walau bagaimanapun sakit masih berulang dan saya dapat rasakan bonda sangat2 risau sehingga bonda ingin membawa saya ke hospital pakar. Tetapi alhamdulillah..sakit berkurangan dan saya berterusan makan ubat.

Allah memberi petunjuk kepada saya di mana kebetulan pada 24hb Jun dalam akhbar Utusan Malaysia tersiar rencana tentang sakit kepala yang sama seperti saya alami atau dinamakan sebagai ”SINUSITIS”. Rupa-rupanya selsema yang saya alami setiap pagi, bukanlah selsema biasa iaitu jangkita kuman. Antara simptom-simptomnya ialah hidung tersumbat, sakit kepala, banyak mukus dalam hidung berwarna kuning kehijauan dan berbau busuk, deria bau berkurangan. Sesetangah pesakit yang mengalami resdung yang disebabkan oleh alahan kepada habuk atau suasana sejuk boleh menyebabkan hidung tersumbat, berair dan ada struktur dalam hidung yang bengkak dan inilah satu faktor yang menyebabkan sinusitis.
Alhamdulillah, saya kena makan ubat yang disarankan oleh doktor.

Walau bagaimanapun dugaan datang lagi apabila beberapa ahri sebelum saya pulang ke kampus, saya kena demam ”CHIKUNGUNYA”, 2 hari saya tak dapat bangun, sakit semua-semua sendi2 saya. Hanya Allah saya yang mengetahuinya waktu itu, report praktikal saya kena buat, demam ini melanda diri.....membuatkan saya cukup2 teruji.
Sebelum ini, hampir kesemua ahli keluarga saya mengalami demam ini.
Tanda dan gejala penyakit Chikungunya adalah demam panas, sakit kepala, sakit dan lenguh di bahagian sendi (terutamanya pergelangan kaki, siku dan lutut), sakit belakang (sehingga mengganggu aktiviti harian) dan ruam merah di bahagian badan. Tanda dan gejala penyakit ini biasanya berlarutan sehingga 5 ke 7 hari. Tiada rawatan spesifik untuk penyakit ini. Pesakit biasanya dirawat secara simptom.

Saya gagahkan diri pulang ke kampus menunaikan tanggungjawab sebagai pelajar. Walau bagaimanapun 2 hari di UPSI, bintik2 merah seperti denggi mula tumbuh dimuka dan di badan. Muka saya yang paling teruk sampai bengkak...Allah S.W.T benar2 menguji saya, saya mengambil keutusan pulang ke kampung untuk mendapatkan rawatan. Alhamdulillah, saya bersykur dan berterima kasih kepada sahabat-sahabat seperti noni dan badilah yang sanggup hantar saya ke perhentian puduraya, jika mereka takda tak tahulah apa jadi dengan saya. Jasa kalian hanya Allah saja yang membalasnya.
Alhamdulillah...sekarang saya beransur pulih Cuma Doktor menasihati saya supaya terus mengambil ubat kerana ditakuti demam berulang kembali.

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...mungkin Allah memberikan dugaan dan ujian ini kepada saya supaya saya sentiasa bersyukur dan sentiasa jaga kesihatan dan pemakanan. Dan mungkin inilah permulaan untuk semester baru ini, Allah S.W.T Maha Adil, Maha Penyayang dan saya benar2 bersyukur kerana diberi kesempatan oleh Allah untuk melihat dunia ini sehingga ke hari ini.
”Aku redha dengan ketentuanMU, YA ALLAH.....”

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.