23 Jun, 2008

Minyak naik...

Semalam sewaktu membasuh pinggan di dapur..tiba-tiba adik sepupu saya yang comel, Nurul Izzati yang berumur 5 tahun datang ke dapur bercakap sesuatu kepada saya..dia berkata:

“Kak Yuyu (gelaran saya di rumah)..sekarang harga beras turun”..adik sepupu saya memberitahu..
“Mana akak tahu”..balas saya sambil rasa terkejut dengar penerangan dia..(Akak-gelaran untuk adik sepupu )
”Akak tahu, akak tengok tv ,akak selalu tengok berita dengan atuk”..dia tersenyum..
”Kak Yuyu, minyak naik pulak”...dia memberitahu saya lagi...
”Mana akak tahu ni...pandainya akak..” saya ketawa....
”Akak dengar kat tv juga..”..dia tersenyum lagi
’Kak yuyu...lepas ni apa pulak naik?”...dia menyoal saya pula..
”Emm..entahlah kak..barang takde turun semua naik ja..”..saya memberi penjelasan..
”..Hai...beras turun, minyak naik lepas ni...ayam naik, udang naik....”..dia mengeluh...

Itulah adik sepupu saya, yang baru berusia 5 tahun, sudah pandai isu semasa..cara dia berkata-kata seperti budak yang sudah sekolah, seperti budak yang sudah berumur 10 tahun...sungguh cerdik...mana tidaknya, dia membesar dikelilingi orang dewasa...berkawan dengan maksu, atuk,nenek,pak long n mak long...justeru itu, perwatakan dan caranya macam orang dewasa...dengan sebab itulah..orang dewasa perlu menunjukkan contoh yang terbaik kepada mereka...segala percakapan, tingkah laku dan pergerakan orang dewasa ditiru oleh mereka...insyaAllah..mudah2han dia menjadi anak yang solehah..:)
p/s gambar adik sepupu, Nurul Izzati

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.