06 Februari, 2009

Masa- 24 Jam Sehari, Mana Hilangnya..


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Subahanaallah...saya rasakan masa yang diberikan 24 jam cukup singkat, adakah benar begitu? kekadang saya termenung mana hilangnya masa saya habiskan sehingga masa 24 jam sehari tidak mencukupi, benar ker?...adakala masa untuk diri cukup terbatas dek tugasan yang perlu diselesaikan..namun inilah hakikatnya..sebagai hamba Allah, yang diberikan masa 24 jam, harus digunakan sebaik mungkin..setiap detik adalah amat bermakna, masa adalah anugerah Allah yang cukup bernilai..sejak akhir-akhir ini, penuh tugasan di meja sehingga terbatas untuk menulis...moga Allah beri saya ruang untuk terus di sini..:) insyaAllah ada waktu, saya terus di sini, melakar setiap coretan untuk kita bersama dalam mencari sinar hari esok, untuk mendapat yang terbaik drpd Allah Maha Pencipta..;) InsyaAllah masa digunakan sebaik mungkin..:)
setiap apa yang dilakukan ikhlas hanya kerana Allah..:)



Semoga Allah mempermudahkan segalanya...moga saya diberi kekuatan oleh Allah S.W.T dalam meneruskan perjuangan ini, InsyaAllah..Aminn...:)

Semoga yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kelemahan diri ini jua..


Nurhuda_cahayapetunjuk
10 Safar 1430H / 6 Februari 2009

14 ulasan:

Ibnurashidi berkata...

1.Demi

2.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian..

3.Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

(Surah Asr : 1-3)

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Ibnurashidi..


Al-Asr- وَالْعَصْرِ (Demi Masa)

Masa itu emas..cukup bernilai..

Sasha berkata...

thanks atas ingatan ini...

akan akak gunakan masa sebaik2nya...

kin hashim berkata...

kita manusia sering terleka...sedar masa tak menunggu kita, tapi kita sendiri yg selalu lupa betapa berharganya setiap detik itu...

Tirana berkata...

Masa yang Alah bagi pada kita 24 jam sehari itu sebenarnya cukup cuma kita kena pandai-pandai mengurus masa...

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Kak Sasha..

sama2 lah kak, kita gunakan masa sebaiknya cuma kekdang kita mudah leka dan kemudian masa terbuang begitu saja...

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Kak Kin..

betul cakap akak tu..kadang2 huda sendiri tak tahu masa tu berlalu tanpa digunakan sebaiknya...Oleh itu, kita selalu kena peka dan teliti dalam menilai masa yang sangat bernilai...ada kalanya kena buat peringatan di atas meja supaya ada waktu2 yang tidak terlupa..

Apa2 pun pada diri kita juga kan kak..:), bagaimana kita hendak mencorakkan masa kita dgn sebaiknya..;)

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Kak Tirana..

Sangat setuju kak..sebenarnya masa 24 jam iu sudah mencukupi..setiap apa yang Allah jadikan ada hikmahnya begitu juga dgn masa..maka terpulanglah pada kita untuk gunakan sebaiknya...jika kita tahu bezakan antara perkara-perkara yang manfaat dan perkara2 yang lagha, insyaAllah setiap detik masa, dapat dilalui dgn bermanfaat...:)

Idalara berkata...

Betul tu dik..rasanya masa 24 jam itu hnya beberapa jam saja bg kita yg sentiasa sibuk..bagi akak tiap saat itu sgt berharga..mudah2an masa 24jam itu lbh bnyk waktu kita peruntukkan untuk mengingatiNYA..

van qif berkata...

Salam,

"Masa" adalah Hak Milik Allah...beruntunglah orang yg dapat menggunakan sepenuhnya untuk mengenali Sang Pecipta...pesanan untuk diri aku sendiri...

Dan setiap masa kubur membisik bisik memanggil kita...ohhh..aku selalu terlalai..

aisyah,cikwan,pert berkata...

hehhh, pada akak, kene letak 'do not disturb' selalu around my area hanya untuk mengejar masa dengan tuntutan kerja seharian.
tp memang iyer..24jam sehari x terasa pantasnya berlalu.

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

Idalara..

Benar kak..ada kalanya..buat2 keje tiba2 lihat jam..masa dah banyak berlalu..tu la..semoga masa yang kita ada ini, kita tak abaikan ingatan kita pada Allah S.W.T..

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

van qif

Waalaikummussalam..

Masa adalah kurniaan Allah..dan setiap yang diciptakan Allah, mestilah dihargai oleh setiap hamba Allah..namun sebagaimana manusia yang selalu terleka, selalunya masa yang ada berlalu tanpa ada manfaat diterima..maka rugilah orang itu..

Ini juga mengingatkan saya dan kita semua..Masa yang tinggal dihayati dengan mencintai Allah..supaya kita sentiasa waspada bahawa kedatangan 'mati' pada bila2 masa...

Terima kaish berkunjung ke mari..:)

nurhuda_cahayapetunjuk berkata...

aisyah,cikwan,pert

hehehe..yalah kan kak..dengan tugasan banyak, kadang-kadang sekejap jer masa..sampai satu tahap, tidur pun jadi tak lena takut tak sempat buat keje...hehehehe..

mudah2han segalanya dipermudahkan Allah...;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

YA ALLAH...

YA ALLAH...

INDAHNYA....


I made this widget at MyFlashFetish.com.